آغاز اجرای اولین ساختمان اداری کشور با روش جداسازی لرزه ای

14 آگوست 2019| اخبار| نویسنده: |
جداسازی سربی لاستیکی شرکت رابینسون سایزمیک برای محافظت ساختمان ها در برابر زلزله
تصویری از جداساز سربی لاستیکی (LRB) تولید شده برای این ساختمان اداری
  • طراحی لرزه ای این ساختمان 12 طبقه فولادی، در ابتدا مبتنی بر به کارگیری روش های متعارف و سیستم های سازه ای معمول و به صورت پایه ثابت (Fixed Base) بود.


با توجه به ارزش بالای این ساختمان برای کارفرمای محترم و معماری لوکس آن، ایشان مایل به استفاده از کارآمدترین روش برای ایمنی و محافظت ساختمان خود در برابر زلزله شدند. کارفرما لازم دانست که خسارات ناشی از زلزله احتمالی تهران به حداقلِ ممکن برسد. در حقیقت کارفرمای محترم خواستار این شد که خدمت رسانی بدون هیچ گونه اخلالی پس از زلزله حفظ شده و نیازی به ترمیم معماری و یا مقاوم سازی سازه نباشد.

این طرح که بر مبنای ایده کنترل ارتعاشات لرزه ای ارائه شد، به عنوان طرح برتر انتخاب شد و این طرح هم اکنون در حال اجرا است. در شکل مقابل تصویر جداسازهای این پروژه را ملاحظه می کنید که توسط شرکت نیوزیلندی رابینسون سایزمیک تولید شده است.

  • در کلیپ مقابل می توانید عملکرد جداسازی لرزه ای در ساختمان ها را مشاهده کنید.

جداسازی لرزه ‌ای  ایده‌ ای با سابقه ‌ی بیش از صد سال است. جدا نمودن کامل سازه‌ها از زمین در این روش، با هدف رهایی نسبی سازه از تأثیرات زمین‌لرزه صورت می گیرد. این روش تنها راه مؤثر جهت کاهش توأمان شتاب و تغییرمکان نسبی طبقات است.

مطالب مرتبط