مقدمه ای اجمالی بر روش های کنترل ارتعاشات لرزه ای

مقدمه

پس از تجربه زلزله­ های بزرگی مانند نورثریج در کالیفرنیا و کوبه­ در ژاپن، مهندسین سازه و مالکین به نقاط ضعف طراحی ­های معمول­ سازه و سیستم­ های سازه­ای واقف شدند. پس از آن تلاش برای بهبود ضوابط و مقررات طراحی سازه و همچنین جزئیات سیستم ­های سازه­ ای، شتاب دوچندان گرفت و مفهوم طراحی بر اساس عملکرد و همچنین روش­ های کنترل ارتعاشات لرزه ای سازه ها (استفاده از جداساز لرزه ای و میراگر)، بیش از پیش مورد توجه واقع شد. توجه به این موارد در کشور ما نیز با توجه به قرار گرفتن در منطقه­ ای لرزه­ خیز و تجربه زلزله ­های بزرگ و ویرانگری مانند رودبار، بم، ورزقان، و اخیراً کرمانشاه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش کنترل ارتعاشات لرزه ای

 

به منظور دستیابی به عملکرد مورد نظر سازه در هنگام زلزله و پس از آن، یعنی استفاده بی وقفه (ترک ­های سطحی و خسارات جزئی)، تأمین ایمنی جانی (خرابی­ های گسترده ­تر در اعضای سازه ­ای و غیرسازه ­ای و تأمین امنیت جانی ساکنین)، و یا آستانه فروریزش سازه (خرابی ­های وسیع به گونه ­ای که سازه پس از زلزله باید تخریب شود و همچنین امکان تلفات جانی)، روش ­ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارد. می­ توان گفت به ­کارگیری روش­ ها و تجهیزات کنترل ارتعاشات لرزه‌ ای­ در سازه (مانند جداسازها و میراگرهای لرزه ای)، یکی از مطمئن ­ترین روش ­ها برای دستیابی به عملکرد مطلوب سازه ­ای است.

سطوح عملکردی سازه ها
جداساز لرزه ای ساختمان ویولت گاردن تهران
مهاربندهای مجهز به میراگر ویسکوز

میراگر لرزه ای

 

در طول سه دهه اخیر، پیشرفت­ های چشمگیری در توسعه و ساخت میراگرهای لرزه­ ای رخ داده که منجر به استفاده روز افزون آن ­ها در سازه ­های جدید و همچین مقاوم سازی سازه­ های ­موجود شده است. میراگرهای لرزه ای از طریق مکانیزم ­های مختلفی مانند اصطکاک، خاصیت هیدرولیکی مایعات، و یا تغییر شکل خود، انرژی وارد به سازه را در هنگام زلزله تلف می کنند و منجر به کاهش خسارت مالی و جانی می­ شوند. در واقع روشی که این تجهیزات ارتعاشات زلزله را میرا می کنند مشابه روشی است که کمک فنر اتوموبیل ارتعاشات ناشی از دست اندازهای جاده ای را به حداقل می رساند و موجب می‌شود که سرنشین خودرو، کمترین ارتعاش را احساس کند. میراگر ویسکوز، میراگر اصطکاکی، میراگر فلزی ـ تسلیمی، میراگر ویسکوالاستکی و میراگر جرمی تنظیم شونده، از مهمترین انواع این فناوری است.

تصویری شماتیک از قرار گیری میراگرهای ویسکوز در ساختمان

جداساز لرزه ای

 

مکانیزم رفتار جداسازهای لرزه ­ای اما کمی متفاوت است. این تجهیزات با جدا کردن سازه از زمین، انرژی وارده به سازه را در هنگام زلزله کاهش می ­دهند. جداسازهای لرزه ­ای نیز انواع متفاوتی دارد، جداسازهای سربی ـ لاستیکی با کمک تغییر شکل لاستیک و سرب، و جداسازهای اصطکاکی پاندولی با کمک لغزش صفحات بر روی هم، عمل جداسازی را انجام می­ دهند. در آیین ­نامه­ های جدید (ASCE7-2016)، این سیستم برای استفاده در بیمارستان­ ها و مراکزی که نیاز به استفاده بی وقفه در طول زلزله و پس از آن را دارند و همچنین برای به حداقل رساندن خسارت در اجزای سازه­ ای و غیرسازه­ ای، به عنوان بهترین گزینه معرفی شده است.

به حداقل رساندن شدت ارتعاشات ورودی زلزله به ساختمان با جداسازی لرزه ای

حقیقت این است که استفاده از سیستم های جداساز لرزه ای و میراگر با رویکرد کنترل ارتعاشات لرزه ای در ساخت ساختمان های جدید، به میزانی هزینه ساخت را افزایش می دهد؛ اما خوشبختانه از طرفی این افزایش هزینه معمولاً کمتر از ۵ درصد بوده و از طرف دیگر آمارها و تحقیقات نشان می­ دهد که هزینه بازسازی سازه پس از زلزله به مقدار قابل توجهی بیشتر از هزینه طراحی اولیه با درنظر گرفتن ضوابط و رویکردهای نوین است. به این معنی که با افزایش چند درصدی هزینه ساخت اولیه در صورت استفاده از تجهیزات نوین لرزه­ ای، می­ توان خسارت ­های مالی و جانی بعضاً جبران ناپذیر زلزله را به میزان چشمگیری کاهش داد.

* استفاده از مطالب این صفحه با ذکر منبع و لینک مستقیم به آن، بلامانع است.

می توانید برای آشنایی بیشتر با سیستم های جداساز لرزه ای ، میراگر و مهاربند کمانش تاب (BRB) به صفحات مربوطه در این وبسایت مراجعه نمایید:

 



جداساز لرزه ایجداگر لرزه ایدمپرکنترل ارتعاشات لرزه ایمیراگر
نظرات (0)
نظر دادن